Panelundersökningar ger svar till företag

23 oktober 2020
william eriksson

Ring ring! Det är telefonen som ringer. Det är ett okänt nummer på skärmen. Du tar chansen och svarar. En röst i andra luren säger följande: “Ja, hej. Jag ringer från ett marknadsundersökningsföretag och undrar om du har tid att svara på några frågor om livsmedelsvaror.” Så kan det låta när en marknadsundersökare ringer dig för att samla in opinion och åsikter kring någonting som du konsumerar på vardaglig basis.  

Anledning är för att företagen är helt beroende av informationen för att kunna fortsätta utvecklas. Om inte till exempel radiokanalen vet om vad du tycker om eller inte tycker om musiken som spelas, programledarna som pratar eller hur mycket reklam det är så kommer de heller aldrig kunna påverka sitt utbud som kunderna vill. De måste ju faktiskt fråga sina konsumenter.  

Marknaden förändras ständigt. Hänger man inte med som företagare riskerar man att hamna utanför när kunderna överger en för mer moderna, nyare och attraktivare alternativ. Undersökningar är helt avgörande för att inte hamna i den positionen som företag. 

 

 

Olika typer av undersökningar

Det finns många olika sätt på hur en sådan marknadsundersökning skulle kunna gå till. Ett alternativ är som det du läste om i exemplet i första stycket, nämligen att man ringer runt till kunder och ber dem berätta vad de tycker om någonting.  

Ett annat sätt är att använda sig av grupper där man på plats samlar in information om deras åsikter.Panelundersökningar brukar man kalla sådana arrangemang. Ett sådant arrangemang skulle kunna gå ut på att ett bageri låter en panel av personer prova deras senaste prinsesstårtor.  

Är resultatet att det var de godaste tårtor de någonsin smakat vet bageriet att här finns en potentiell succé. Säger de att de smakar pyton är det kanske inte just den tårtan som de ska budgetera med för att gå plus när man ska göra bokslut.

Fler nyheter